6 فوائد صحية للجزر

لهن - يعتبر الجزر من أكثر الأطعمة الهامة والمفيدة جدا للصحة وذلك يرجع لاحتوائه على نسبة عالية من العناصر والمواد الغذائية الهامة كالفيتامينات والأملاح المعدنية .

وتتمثل الفوائد الصحية الغذائية للجزر فى الآتى :

1- الجزر غني جدا بالبيتا كاروتين او فيتامين اي, كوباية واحدة من الجزر المقطع بتمد الجسم تقريبا 1096 ميكروجرام من فيتامين اي وده بيساعد على تحسين صحة العضم, وصحة الجلد, وتقوية النظر, والطبيعي ان احتياج الجسم اليومي لفيتامين اي للنساء 700 ميكروجرام وللرجال 900 ميكروجرام يعني الجزر هيمد الجسم بنسبة فيتامين اي اللي محتاجها يوميا, بيساعد كمان على تقوية جهاز المناعة, ومفيد جدا للحوامل ولصحة الجنين.

2- كوباية من عصير الجزر بتوفر تقريبا 13% من النسبة اللي محتاجها الجسم من فيتامين سي يوميا, وفيتامين سي بيعمل كمضاد للاكسدة وبالتالي ده بيساعد في الحماية من نزلات البرد والالتهابات والانفلونزا, بيحمي الاسنان واللثة, بيحارب الجذور الحرة المسببة للسرطان, بيسرع التئام الجروح , وبيحسن صحة العضم والاسنان والجلد.

3- الجزر بيحتوي على نسبة عالية من فيتامين بي 6 والفيتامين ده بينظم عملية التمثيل الغذائي في الجسم والجهاز المناعي, بيساعد في تشكيل خلايا الدم الحمرا, بيحسن صحة القلب, بيزود انتاج هرمون الميلاتونين “هرمون السعادة” المسئول عن الحالة المزاجية, مفيد في علاج فقدان الذاكرة, بيحمي من الم العضلات, والاكتئاب, والقلق, وضعف التركيز.

4- عصير الجزر بيحتوي على المعادن الاساسية زي الكالسيوم والمنجنيز والفوسفور والنحاس والبوتاسيوم, والعناصر دي بتساعد على تنظيم ضغط الدم ومعدل ضربات القلب, بيحسن صحة العضم وبالتالي هيحميها من الكسور وهشاشة العظام.

5- الجزر غني بالكالسيوم المفيد لصحة العضم والاسنان, كوباية من عصير الجزر بيوفر حوالي 8% من الكالسيوم اللي محتاجه الجسم بشكل يومي.

6- تقدري تاكلي الجزر ني او مطبوخ او تشربيه كعصير, فوايدة هتنعكس على صحتك وبشرتك وشعرك بشكل ايجابي جدا في كل الحالات.

lahona
الاسم *
البريد الالكتروني
الدولة
عنوان التعليق *
نص التعليق *